İblis, lanetlenmeden önce, meleklerin hocası ve Reisiydi. Meleklerden ilimde üstün idi. Gök ile yeryüzü arasını idare ediyordu, bunun için kendini büyük gördü. Bu hâli onu Allah’a isyana sürükledi. Allahu Teâlâ da onu, rahmetinden uzaklaştırdı.
Efendim;
İslam âlimleri buyuruyor ki:
Allahu Teâlâ’nın emri ile, bütün melekler, Adem aleyhisselama doğru secde etti. Meleklerin hocası olan İblis, emri dinlemedi, secde etmedi.
İmam-ı Salebi hazretlerinin, İbni Abbas hazretlerinden rivayet ettiğine göre; İblis, meleklerle beraber idi. Ateşten yaratılan cinler taifesinden idi. Melekler ise, nurdan yaratıldı. İblis’in önceki adı Azazil idi. Cennetin bekçilerindendi. Dünya seması meleklerinin reisi idi. Dünya, semasının ve yerin sultanıydı. Meleklerden ilimde üstün idi. Gök ile yeryüzü arasını idare ediyordu, bunun için kendini büyük gördü. Bu hâli onu Allah’a isyana sürükledi. Allahu Teâlâ da onu, rahmetinden uzaklaştırdı. (Camiul Ahkam)
İbni Abbas hazretleri buyuruyor ki:
“İblis, Cennet bekçilerinden idi, dünya semasının işlerini idare ediyordu.” [Beyheki]
Said bin Müseyyib buyuruyor ki:
“İblis, Meleklerin reisi, hocası idi.” [İbni Cerir, İ. Süyuti]
Ahmed Rıfai hazretleri Talebeleri ile sohbet ederken insanların kendini beğenmesi ile ilgili bir soruya verdiği cevapta buyurdu ki:
İlminin fazla, amelinin çok olması ile gurura kapılan kimse, marifet sahibi değildir. Çünkü şeytan da pek fazla bilgiye sahipti. Yanlış mantık yürüterek, ateşin topraktan daha üstün olduğunu iddia etti. Hâlbuki meleklere hocalık yapıyordu. Sonunda kendi nefsinin üstün olduğunu söyleyip kibirlendi. Böylece Allahu Teâlâ’nın gazabına uğradı ve lânete müstahak oldu. Ebedî olarak rahmet dergâhından kovuldu. (Evliyalar ansiklopedisi)
Meleklerin reisi iblis idi. (Rehber ansiklopedisi)
İblis, Meleklerle beraber yaşıyordu, onların hocası idi. Allahu Teâlâ, içinde, İblis’in de bulunduğu melekler topluluğuna emir verdi. O toplulukta, İblis olmasa idi, verilen emirden sorumlu olmazdı. Âyet-i Kerimelerde, “Fakat İblis secde etmedi” buyurulduğuna göre, İblis de secde emri verilenlerden idi.
Bir Âyet-i Kerime meali şöyledir:
“Meleklere, ‘Adem’e secde edin’ demiştik. İblis hariç, hepsi secde etmişti. O, cinlerden idi. Rabbinin emrinin dışına çıktı. Şimdi siz, beni bırakıp da, İblis’i ve onun avenelerini dost mu ediniyorsunuz? Halbuki onlar, sizin düşmanınızdır. [Şeytanın yolundan gidenleri dost edinerek, Cenneti verip Cehennemi almak] zalimler için, ne kötü bir değiş tokuştur.” [Kehf 50]
Şeytanın, secde ile emrolunduğunu bildiren, iki hadis-i şerif meali şöyledir:
“Ademoğlu, secde âyetini okuyup da, secde edince, şeytan ağlayarak uzaklaşır. Sonra şöyle der: Yazık bana, ademoğlu secdeyle emrolundu ve secde ettiği için Cennete kavuştu. Ben de secdeyle emrolundum, ama isyan ettiğim için, Cehenneme müstahak oldum.” [Müslim]
Meleklerle birlikte İblis’e, Âdem aleyhisselam istikametinde Allah’a secde edilmesi emredildi. İblis ise, bu emri yanlış kabul ederek secde etmedi. Yani İblis, secde emrini yerine getirmediğinden değil, Allah’ın emrini yanlış kabul ettiği için lanetlik oldu.
Namaz kılmayan, oruç tutmayan kimse, Allah’a isyan halinde olmakla beraber ona kâfir denmez. Ama namazı, orucu lüzumsuz görürse kâfir olur.
İşte şeytan da Allah’ın emrini uygun görmeyip, “Ben ateşten o ise, topraktan yaratıldı. Ateşten yaratılan bir varlığın, topraktan yaratılan bir varlığı kıble edinmesi yanlıştır” diyerek secde etmedi ve ebedi lanetliklerden oldu.
Melek ve şeytan
Her insanın yanında bir şeytan olduğu gibi, herkesin yanında bir de melek vardır. Şeytan, insanın kalbine kötü düşünceler, vesveseler getirir. Melek ise, insana iyi düşünceler ilham eder.
Üç Hadis-i Şerif meali:
“Melekten gelen ilham, İslamiyet’e uygun olur. Şeytandan gelen vesvese, İslamiyet’ten ayrılmaya sebep olur.” [Tirmizi]
“Allahu Teâlâ, bana ihsan etti. Şeytanım Müslüman oldu.” [Berika]
Buradaki Müslüman oldu demek, teslim oldu, bana zarar veremedi demektir. Zaten kelime olarak Müslüman, teslim olan, kayıtsız şartsız boyun eğen demektir.
Şeytan günahtan dolayı değil, küfürden dolayı ebedî cehennemlik oldu. Allah'ın emrini yapmadığından değil, beğenmediğinden dolayı, yani Allah'ın, ateşten yaratılan bir kulunun, topraktan yaratılan bir kula secde etme emrinin yanlış olduğunu söylediği için küfre girmiş ve küfrüne pişman olmamıştır.
Şimdi bir Müslüman, hiç içki içmese de, “Sarhoş etmeyecek kadar az içki içmek günah olmaz” dese küfre girmiş, kâfir olmuş olur. Çünkü dinin emrini beğenmemiş olur. Şeytan da, Allahu Teâlâ’nın emrini beğenmediği için kâfir olmuştur. Onun için dinimizin herhangi bir emrini beğenmemekten çok sakınmalıdır.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Müslüm Abacıoğlu
Melekler ve İblis
Muhterem Kardeşlerim…
İblis, lanetlenmeden önce, meleklerin hocası ve Reisiydi. Meleklerden ilimde üstün idi. Gök ile yeryüzü arasını idare ediyordu, bunun için kendini büyük gördü. Bu hâli onu Allah’a isyana sürükledi. Allahu Teâlâ da onu, rahmetinden uzaklaştırdı.
Efendim;
İslam âlimleri buyuruyor ki:
Allahu Teâlâ’nın emri ile, bütün melekler, Adem aleyhisselama doğru secde etti. Meleklerin hocası olan İblis, emri dinlemedi, secde etmedi.
İmam-ı Salebi hazretlerinin, İbni Abbas hazretlerinden rivayet ettiğine göre; İblis, meleklerle beraber idi. Ateşten yaratılan cinler taifesinden idi. Melekler ise, nurdan yaratıldı. İblis’in önceki adı Azazil idi. Cennetin bekçilerindendi. Dünya seması meleklerinin reisi idi. Dünya, semasının ve yerin sultanıydı. Meleklerden ilimde üstün idi. Gök ile yeryüzü arasını idare ediyordu, bunun için kendini büyük gördü. Bu hâli onu Allah’a isyana sürükledi. Allahu Teâlâ da onu, rahmetinden uzaklaştırdı. (Camiul Ahkam)
İbni Abbas hazretleri buyuruyor ki:
“İblis, Cennet bekçilerinden idi, dünya semasının işlerini idare ediyordu.” [Beyheki]
Said bin Müseyyib buyuruyor ki:
“İblis, Meleklerin reisi, hocası idi.” [İbni Cerir, İ. Süyuti]
Ahmed Rıfai hazretleri Talebeleri ile sohbet ederken insanların kendini beğenmesi ile ilgili bir soruya verdiği cevapta buyurdu ki:
İlminin fazla, amelinin çok olması ile gurura kapılan kimse, marifet sahibi değildir. Çünkü şeytan da pek fazla bilgiye sahipti. Yanlış mantık yürüterek, ateşin topraktan daha üstün olduğunu iddia etti. Hâlbuki meleklere hocalık yapıyordu. Sonunda kendi nefsinin üstün olduğunu söyleyip kibirlendi. Böylece Allahu Teâlâ’nın gazabına uğradı ve lânete müstahak oldu. Ebedî olarak rahmet dergâhından kovuldu. (Evliyalar ansiklopedisi)
Meleklerin reisi iblis idi. (Rehber ansiklopedisi)
İblis, Meleklerle beraber yaşıyordu, onların hocası idi. Allahu Teâlâ, içinde, İblis’in de bulunduğu melekler topluluğuna emir verdi. O toplulukta, İblis olmasa idi, verilen emirden sorumlu olmazdı. Âyet-i Kerimelerde, “Fakat İblis secde etmedi” buyurulduğuna göre, İblis de secde emri verilenlerden idi.
Bir Âyet-i Kerime meali şöyledir:
“Meleklere, ‘Adem’e secde edin’ demiştik. İblis hariç, hepsi secde etmişti. O, cinlerden idi. Rabbinin emrinin dışına çıktı. Şimdi siz, beni bırakıp da, İblis’i ve onun avenelerini dost mu ediniyorsunuz? Halbuki onlar, sizin düşmanınızdır. [Şeytanın yolundan gidenleri dost edinerek, Cenneti verip Cehennemi almak] zalimler için, ne kötü bir değiş tokuştur.” [Kehf 50]
Şeytanın, secde ile emrolunduğunu bildiren, iki hadis-i şerif meali şöyledir:
“Ademoğlu, secde âyetini okuyup da, secde edince, şeytan ağlayarak uzaklaşır. Sonra şöyle der: Yazık bana, ademoğlu secdeyle emrolundu ve secde ettiği için Cennete kavuştu. Ben de secdeyle emrolundum, ama isyan ettiğim için, Cehenneme müstahak oldum.” [Müslim]
“Kibirden sakının. Kibir, şeytanı secde etmemeye sevk etti.” [İ. Asakir]
Meleklerle birlikte İblis’e, Âdem aleyhisselam istikametinde Allah’a secde edilmesi emredildi. İblis ise, bu emri yanlış kabul ederek secde etmedi. Yani İblis, secde emrini yerine getirmediğinden değil, Allah’ın emrini yanlış kabul ettiği için lanetlik oldu.
Namaz kılmayan, oruç tutmayan kimse, Allah’a isyan halinde olmakla beraber ona kâfir denmez. Ama namazı, orucu lüzumsuz görürse kâfir olur.
İşte şeytan da Allah’ın emrini uygun görmeyip, “Ben ateşten o ise, topraktan yaratıldı. Ateşten yaratılan bir varlığın, topraktan yaratılan bir varlığı kıble edinmesi yanlıştır” diyerek secde etmedi ve ebedi lanetliklerden oldu.
Melek ve şeytan
Her insanın yanında bir şeytan olduğu gibi, herkesin yanında bir de melek vardır. Şeytan, insanın kalbine kötü düşünceler, vesveseler getirir. Melek ise, insana iyi düşünceler ilham eder.
Üç Hadis-i Şerif meali:
“Melekten gelen ilham, İslamiyet’e uygun olur. Şeytandan gelen vesvese, İslamiyet’ten ayrılmaya sebep olur.” [Tirmizi]
“Allahu Teâlâ, benim yanımdaki şeytanın vesveselerinden beni muhafaza etti.” [Berika]
“Allahu Teâlâ, bana ihsan etti. Şeytanım Müslüman oldu.” [Berika]
Buradaki Müslüman oldu demek, teslim oldu, bana zarar veremedi demektir. Zaten kelime olarak Müslüman, teslim olan, kayıtsız şartsız boyun eğen demektir.
Şeytan günahtan dolayı değil, küfürden dolayı ebedî cehennemlik oldu. Allah'ın emrini yapmadığından değil, beğenmediğinden dolayı, yani Allah'ın, ateşten yaratılan bir kulunun, topraktan yaratılan bir kula secde etme emrinin yanlış olduğunu söylediği için küfre girmiş ve küfrüne pişman olmamıştır.
Şimdi bir Müslüman, hiç içki içmese de, “Sarhoş etmeyecek kadar az içki içmek günah olmaz” dese küfre girmiş, kâfir olmuş olur. Çünkü dinin emrini beğenmemiş olur. Şeytan da, Allahu Teâlâ’nın emrini beğenmediği için kâfir olmuştur. Onun için dinimizin herhangi bir emrini beğenmemekten çok sakınmalıdır.
Allahu Teâlâ cümlemizi küfre düşmekten muhafaza eylesin. (Amin)