Bu yazımızda da yine Tam İlmihal Saadeti Ebediye’den faydalanarak kadın, erkek her Müslüman’a farz olan 5 vakit namazla ilgili sizlere önemli bilgiler aktarmak istedik.
Efendim;
Aklımıza “Her gün kılınan 5 vakit namazların vakitleri, Peygamber efendimiz tarafından bildirilmiş miydi” sorusu geliyordur.
Konu ile alakalı olarak Redd-ül-muhtârda buyuruluyor ki:
- Semavi dinlerin hepsinde, namaz kılmak emir edilmiştir. Âdem aleyhisselâm ikindi, Yakup aleyhisselâm akşam, Yunus aleyhisselâm yatsı namazlarını kılarlardı denildi. Bütün farzlara ve haramlara inanmak imanın şartı olduğu gibi, namaz kılmanın da, vazife, borç olduğuna inanmak, imanın şartıdır. Fakat namaz kılmak imanın şartı değildir.
Akıl ve baliğ olan her Müslüman erkeğin ve kadının, özrü yok ise, her gün 5 kere namaz kılması farzdır. Beş vakit namaz, mirac gecesinde farz oldu.
Mukaddimet-üs-salât, Tefsîr-i Mazherî ve Halebî-yi kebîrdeki hadîs-i şerifte buyuruldu ki:
“Cebrâîl aleyhisselâm Kâbe kapısı yanında 2 gün bana imam oldu. İkimiz, fecir doğarken sabah namazını, güneş tepeden ayrılırken öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyu uzayınca ikindiyi, güneş batarken [üst kenarı kaybolunca] akşamı ve şafak kararınca yatsıyı kıldık. İkinci günü de, sabah namazını, hava aydınlanınca, öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyunun 2 katı uzayınca, ikindiyi bundan hemen sonra, akşamı oruç bozulduğu zaman, yatsıyı gecenin üçte biri olunca kıldık. Sonra ya Muhammed, senin ve geçmiş Peygamberlerin namaz vakitleri budur. Ümmetin, 5 vakit namazın her birini, bu kıldığımız iki vaktin arasında kılsınlar dedi.”
Her gün 5 kere namaz kılınması emir olundu. Anne ve babanın 7 yaşındaki çocuğuna namaz kılmasını emretmesi, 10 yaşında kılmazsa zorlaması lazımdır.
Sabah namazını her mevsimde isfâr etmek, yani ortalık aydınlanınca kılmak müstehabdır. Cemaat ile öğle namazını, yazın sıcakta geç, kış günleri ise, erken kılmak müstehabdır. Akşam namazını her zaman erken kılmak müstehabdır. Yatsı namazını, şerî gecenin yani gurubdan fecre kadar olan zamanın üçte biri oluncaya kadar geç kılmak müstehabdır. Gecenin yarısından sonraya bırakmak ise tahrimen mekruhtur. Bu geciktirmeler, hep namazları cemaat ile kılanlar içindir. Namazları evinde yalnız olarak kılan kimse, her namazı vakti girer girmez kılmalıdır.
Künûz-üd-dekâıkda yazılı ve İmâm-ı Hâkim ve İmâm-ı Tirmizî’nin bildirdikleri hadîs-i şerifte;
“İbadetlerin en kıymetlisi, evvel vaktinde kılınan namazdır” buyuruldu.
İzâlet-ül hafâ kitabında yazılı, İmâm-ı Müslim'in bildirdiği hadîs-i şerifte;
“Bir zaman gelecek, amirler, imamlar, namazı öldürecekler, vaktinden sonraya bırakacaklardır. Sen, namazını vaktinde kıl. Senden sonra, cemaat olurlarsa, onlarla da, tekrar kıl! İkinci kıldığın nafile olur” buyuruldu.
İkindiyi ve yatsıyı, İmâm-ı A'zam hazretlerinin kavline göre kılmak ihtiyatlı olur. Uyanamayan, vitri yatsıdan hemen sonra kılmalıdır. Vitir namazı, yatsı namazından evvel kılınırsa, yatsı namazını kıldıktan sonra tekrar kılınır. Uyanabilen ise, gecenin sonunda kılmalıdır.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Müslüm Abacıoğlu
5 vakit namazın vakitleri
Muhterem Kardeşlerim…
Bu yazımızda da yine Tam İlmihal Saadeti Ebediye’den faydalanarak kadın, erkek her Müslüman’a farz olan 5 vakit namazla ilgili sizlere önemli bilgiler aktarmak istedik.
Efendim;
Aklımıza “Her gün kılınan 5 vakit namazların vakitleri, Peygamber efendimiz tarafından bildirilmiş miydi” sorusu geliyordur.
Konu ile alakalı olarak Redd-ül-muhtârda buyuruluyor ki:
- Semavi dinlerin hepsinde, namaz kılmak emir edilmiştir. Âdem aleyhisselâm ikindi, Yakup aleyhisselâm akşam, Yunus aleyhisselâm yatsı namazlarını kılarlardı denildi. Bütün farzlara ve haramlara inanmak imanın şartı olduğu gibi, namaz kılmanın da, vazife, borç olduğuna inanmak, imanın şartıdır. Fakat namaz kılmak imanın şartı değildir.
Akıl ve baliğ olan her Müslüman erkeğin ve kadının, özrü yok ise, her gün 5 kere namaz kılması farzdır. Beş vakit namaz, mirac gecesinde farz oldu.
Mukaddimet-üs-salât, Tefsîr-i Mazherî ve Halebî-yi kebîrdeki hadîs-i şerifte buyuruldu ki:
“Cebrâîl aleyhisselâm Kâbe kapısı yanında 2 gün bana imam oldu. İkimiz, fecir doğarken sabah namazını, güneş tepeden ayrılırken öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyu uzayınca ikindiyi, güneş batarken [üst kenarı kaybolunca] akşamı ve şafak kararınca yatsıyı kıldık. İkinci günü de, sabah namazını, hava aydınlanınca, öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyunun 2 katı uzayınca, ikindiyi bundan hemen sonra, akşamı oruç bozulduğu zaman, yatsıyı gecenin üçte biri olunca kıldık. Sonra ya Muhammed, senin ve geçmiş Peygamberlerin namaz vakitleri budur. Ümmetin, 5 vakit namazın her birini, bu kıldığımız iki vaktin arasında kılsınlar dedi.”
Her gün 5 kere namaz kılınması emir olundu. Anne ve babanın 7 yaşındaki çocuğuna namaz kılmasını emretmesi, 10 yaşında kılmazsa zorlaması lazımdır.
Sabah namazını her mevsimde isfâr etmek, yani ortalık aydınlanınca kılmak müstehabdır. Cemaat ile öğle namazını, yazın sıcakta geç, kış günleri ise, erken kılmak müstehabdır. Akşam namazını her zaman erken kılmak müstehabdır. Yatsı namazını, şerî gecenin yani gurubdan fecre kadar olan zamanın üçte biri oluncaya kadar geç kılmak müstehabdır. Gecenin yarısından sonraya bırakmak ise tahrimen mekruhtur. Bu geciktirmeler, hep namazları cemaat ile kılanlar içindir. Namazları evinde yalnız olarak kılan kimse, her namazı vakti girer girmez kılmalıdır.
Künûz-üd-dekâıkda yazılı ve İmâm-ı Hâkim ve İmâm-ı Tirmizî’nin bildirdikleri hadîs-i şerifte;
“İbadetlerin en kıymetlisi, evvel vaktinde kılınan namazdır” buyuruldu.
İzâlet-ül hafâ kitabında yazılı, İmâm-ı Müslim'in bildirdiği hadîs-i şerifte;
“Bir zaman gelecek, amirler, imamlar, namazı öldürecekler, vaktinden sonraya bırakacaklardır. Sen, namazını vaktinde kıl. Senden sonra, cemaat olurlarsa, onlarla da, tekrar kıl! İkinci kıldığın nafile olur” buyuruldu.
İkindiyi ve yatsıyı, İmâm-ı A'zam hazretlerinin kavline göre kılmak ihtiyatlı olur. Uyanamayan, vitri yatsıdan hemen sonra kılmalıdır. Vitir namazı, yatsı namazından evvel kılınırsa, yatsı namazını kıldıktan sonra tekrar kılınır. Uyanabilen ise, gecenin sonunda kılmalıdır.
Allahu Teâlâ cümlemizi 5 vakit namazını aksatmadan kılan Salih kullarından eylesin. (Amin)